Hátsóból az első padba - ADHD coaching szemléletű támogatók képzése
Megnyíltak és vállalták a tudásukat az ADHD tüneteivel küzdő gyerekek. Mindez csupán annak a következtében történt, hogy más módon viszonyultak hozzájuk a felnőttek és a társaik. Abban a programban, amelyet Bölcskei Mónika és Wieland Veronika együtt dolgozott ki, azt tanítják meg a pedagógusoknak, gyerekpszichológusoknak és az érintett családok tagjainak, hogyan lehet szárnyakat adni az addig fekete bárányként kezelt gyerekeknek.
ADHD, a társadalmi helyzettől és kortól független állapot
Az, hogy vannak olyan gyerekek, akiknek a fenti szimptóma nehezíti meg az életét, körülbelül 8 éve metodikusan körülírható. Az ADHD (attention deficit hyperactive disorder - figyelemhiányos hiperaktív tünet együttes) fogalmát már az Amerikai Egyesült Államokban az 1990-es Fogyatékos Amerikaiak Törvénye említi. A rendellenességnek a tünetei különböző súlyosságúak lehetnek, illetve személyenként és korosztályonként változnak.
Az ADHD-sok internetes szaklapja, a Figyelemkontroll szerint ma már a gyerekeknél lévő ADHD diagnosztizálása az Egészségügyi Világszervezet által kiadott szigorú rendszer szerint történik. Kilenc tünet a figyelmetlenségre (pl. gyakran nem figyel a részletekre, külső ingerek vonják el a figyelmét), kilenc pedig a hiperaktivitásra (pl. gyakran fészkelődik, rohangál, ugrál) és az impulzivitásra (pl. gyakran választ ad a kérdés befejezése előtt) vonatkozik.
Az ADHD diagnózisát akkor állítják fel, ha mind a figyelmetlenség, mind a hiperaktivitás/impulzivitás tüneteiből a gyermek viselkedését legalább hat-hat jellemzi, melyek legalább két eltérő élethelyzetben (családban, óvodában, iskolában) is megjelennek, valamint már hétéves kor előtt is - a tünetek következtében - bizonyíthatóan a gyermek mindennapi életében nehézségek adódtak. Nem is gondolnánk, hogy milyen gyakran fordul elő ez a rendellenesség. A Figyelemkontroll szerint az ADHD a gyermekek és serdülők 1,9-12,0 százalékánál fordul elő, és ez a szám mindegyik társadalmi rétegben, illetve mindegyik korszakban ugyanezen arányban tűnt fel. A fiú-lány arányt a lakosság körében végzett vizsgálatok során 3:1-nek találták, míg az orvoshoz fordulók körében 6:1-nek. Ez a különbség abból adódik, hogy a fiúk tünetei többször zavaróbbak a környezet számára, ugyanis lányoknál a figyelemzavar tünetei markánsabbak a hiperaktivitás tüneteinél, míg ez a helyzet a fiúknál fordítottan igaz. A kor előrehaladtával az ADHD tünetei csökkennek, de nem szűnnek meg. Ezek közül is a hiperaktivitás tünetei jelentősebb mértékben csökkennek, mint a figyelemzavar és az impulzivitás, de 30-50 százalékban felnőttkorban is fennmaradnak a tünetek, és felállítható a diagnózis. A vizsgálatok szerint az ADHD diagnózisú gyermekek közel kétharmadánál másik pszichiátriai zavar (pl. viselkedési, tanulási, szorongásos, hangulatzavar, alkohol/drogfüggőség) is fennáll, és azok megjelenésének rizikója nő, ha a gyermeket nem kezelik.
Tipikusnak tekinthető az a helyzet, amikor a betegek nem tudják, hogy betegek. Ezek azok az emberek, akik gyakran nem is érzik, hogy képtelenek bármit is megszervezni, munkát találni, egy határidőt betartani. A mindennapi feladatok, a felkelés, felöltözés, előkészülés a napi munkára, időben beérés a munkahelyre és az eredményesen végzett munka mind a legfőbb erőpróbák az ADHD-s felnőttek számára. A betegek számos kudarc emlékét hordozzák, munkahelyi konfliktusok, sikertelen emberi kapcsolatok, félbe maradt tanulmányok, esetleg gyakori balesetek sorolhatók föl az élettörténetük részeként. Ők azok, akik könnyebben vesztik el állásukat is.
A vizualitás, a játékosság és coaching szemlélet segít!
Abban a pillanatban, hogy felismerték a problémát, könnyebbé vált a munka. Ehhez azonban kellett a szakember nyitottsága, a másság elfogadása is. A többség nem tud olyan felnőttel mit kezdeni, aki képtelen betartani a kereteket, nem fókuszál, és teljesen szétszórt, de Bölcskei Mónikát kifejezetten az érdekelte, mit is lehet ezekkel az emberekkel tenni, hogy lehet rajtuk segíteni. Ma már ADHD coachként ezeknek a felnőtteknek a fejlesztésével is foglalkozik. Azonban akkor lesz igazán hatásos az ADHD-sokkal való törődés, ha ezt is a többi fejlesztéshez hasonlóan, már gyermekkorban elkezdik. Sok pedagógus azonban még azzal sincs tisztában, hogy mi is pontosan az ADHD fogalma, ezért azt sem láthatja, hogy nem "rosszalkodásról" van szó, hanem egy olyan alapvető működésmódról, ami nagyon nehézzé teszi a gyereknek és a környezetének a mindennapokat.
Bölcskei Mónika mindig vonzódott azokhoz, akik mások, akiknek a tehetsége nehezebben "jön át" a társadalmi elvárásokon, és akiknek a fejlesztése nem "egyszerű" folyamat. Évekig például egy többségében hiperaktív, aspergeres, úgynevezett "könnyed" autista, tehát különféle tanulási zavarokkal diagnosztizált gyerekekkel foglalkozó iskolában is tanított. Az ADHD fogalmával egy egészségnapon találkozott az ADHD Alapítvány magyarországi vezetője, Hajdú Ágnes által, akivel éveken át hol erőteljesebben, hol lazább keretek között dolgoztak együtt, és megpróbáltak tenni a zavar minimalizálásáért. Kicsit több mint egy éve ez a benyomás olyan mély lett, hogy Wieland Veronikával közösen el is kezdtek egy gyermek ADHD-sokról szóló fejlesztési programot kidolgozni.
A pilot program most tavasszal indult, és májusra ért véget. Az összesen ötnapos képzésen olyan szemléletmódot szerettek volna a szervezők "becsempészni" a résztvevők működésébe, amellyel hatásosabban lehet ezekkel a gyerekekkel bánni. "Nem módszertant akartunk tanítani, hanem eszközt szerettünk volna a kezükbe adni, amely segít" - határozta meg a képzés irányát Bölcskei Mónika.
A módszereik coaching alapokon nyugszanak, de segítségül behívták a moderációt is. A játékos, színes eszköztár ugyanis nagyban segíti a figyelem, a fókusz megtartását, amely a legnagyobb kihívást jelenti ezeknek a gyerekeknek.
Jobb a hangulat az osztályokban!
A képzést 15 pedagógus, pszichológus és érintett szülő kezdte el, akik közül 10 el is végezte azt, és hihetetlenül élvezték a képzést. Az első ADHD-támogató képzés igazi "aha"-élményt hozott a résztvevők számára. Az, aki továbbvitte a tanultakat, később arról számolt be, hogy a saját osztályában megnőtt az összetartozás élménye. A "pilot" során két osztályfőnöki órát tartott egyben egy 5. osztályos gyerekcsapatnak az egyik résztvevő pedagógus. Ennek során megkeresték azokat a viselkedési normákat, amellyel közös szabályokat alkottak annak érdekében, hogy mindenki részese lehessen az osztály életének, senkinek ne kelljen azt éreznie, hogy kirekesztik. Az eredményt "vérszerződéssel" - mivel éppen erről tanultak akkor a gyerekek - pecsételtek meg, és mivel mindenki a magáénak érezte, ezért az udvaron már egymást is figyelmeztették abban az esetben, ha a szabályokat valaki nem tartotta be. A program során nagyon sok minden kiderült a gyerekekről és az egész osztályról. A "másmilyen" bánásmód kihozta belőlük azt a tudást, amit korábban eltitkoltak. Náluk elindult az osztályon belül az a fajta odafordulás, beszélgetés, amire korábban nem volt példa, illetve a többi pedagógus is felfigyelt rájuk. Az osztályban csökkent a kiközösítés, és a gyerekek maguk is jobban elfogadják az ADHD-s társaik különcségét.
"A legfontosabb az ezekkel a gyerekekkel való bánásmódnál, hogy ne "befeszülve" próbáljunk náluk célt érni, hanem elfogadóbban, a véleményét folyamatosan kérdezgetve terelgessük őket" - sorolta a képzés legfontosabb megállapításait a fejlesztési szakember. A program elindítása előtt kipróbálták a módszerüket a fejlesztők a 2012-es nyári ADHD Táborban Herceghalomban, melyről egy kisfilm is készült.
A táborban tapasztaltak arra bátorították Mónikát és Veronikát, - mivel jónak tűnt az, amiben gondolkodtak, a coaching és a moderáció módszertanai együttesen eredményesnek bizonyultak, a gyerekek befogadóak voltak - hogy nagyobb körben terjesszék ezt a kezdeményezést. Ekkor figyeltek fel a CSR Hungary 2012-es pályázatra, melyen a tanulmányukat a közös ügyek, közös felelősség kategóriában különdíjjal jutalmazták.
"Közös ügyünk, hogy már gyerekkorban felfigyeljünk a másságra, hogy a másságot vállalni merje a gyerek, vállalni merje a szülő és a pedagógus is. Azokat a gyerekeket, akik eddig a szamárpadban ültek, ültessük előre, hátul ugyanis minden elviszi a koncentrációjukat, nem kerülnek felszínre csodálatos erőforrásaik. Pont őket kellene az első padokba ültetni, hogy egész fizikai valójukkal az óra eseményeit tudják követni." - állította Bölcskei Mónika. A coaching szemléletű fejlesztés azt a lehetőséget adja, amellyel ezek a gyerekek a saját környezetük elismerését vívhatják ki most és a jövőben.
1. részletek feletti elsiklás és gondatlanságból elkövetett hibák a munkahelyen
2. a kéz és a láb izeg-mozog vagy "ficergés" ülés közben
3. feladatvégzéskor vagy játékos elfoglaltságok esetén a figyelem fenntartása nehéz
4. az ülőhely elhagyása olyan helyzetekben, amikor muszáj ülni
5. az illető nem figyel, mikor közvetlenül hozzá beszélnek
6. nyugtalannak vagy álmatlannak érzi magát
7. az utasításokat nem követi, és nem tudja befejezni a munkát
8. nem képes nyugodtan szabadidős tevékenységeket folytatni
9. nem képes dolgokat és cselekvéseket megszervezni
10. úgy érzi, "menni kell"vagy, hogy "egy motor vezérli"
11. kerüli, nem szereti, vagy vonakodik az olyan munkától, mely lankadatlan mentális erőkifejtést igényel
12. mértéktelen beszéd
13. olyan dolgok elvesztése, melyek feladatok, tevékenységek elvégzéséhez szükségesek
14. válaszok kimondása, mikor még a kérdést sem mondták ki teljesen
15. könnyen kerül zaklatott állapotba
16. nehezen tudja kivárni, hogy rákerüljön a sor (türelmetlen)
17. napi feladatokban feledékeny
18. félbeszakít vagy zaklat másokat
Ezekhez gyakran más problémák is társulnak. Ezek a következők lehetnek:
1. problémák az önkontrollal és a viselkedés szabályozásával
2. gyenge memória
3. a feladatok elvégzésére fordított energia kevés
4. nehézségek adódnak az érzelmek, motivációk szabályozásával
5. feladat vagy munka végrehajtása során a normálisnál nagyobb fokú változékonyság
6. krónikus pontatlanság és csekély időérzékelés
7. könnyen unatkozik
8. alacsony önbecsülés
9. szorongás
10. depresszió
11. hangulatváltozások
12. elhelyezkedési nehézségek
13. problémák az emberi kapcsolatokban
14. kábítószerezés
15. kockázatvállalás
16. szegényes időgazdálkodás
http://hu.wikipedia.org/wiki/Diagnostic_and_Statistical_Manual_of_Mental_Disorders
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A sikeres toborzás kulcstényezője egy felkészült szakterületi vezető, a szaknyelvben hiring manager. Hogyan lehet képezni őket? Mi ebben a HR és a... Teljes cikk
Hátukon viszik a céget, hozzák a bevételt, gyorsan képesek reagálni a változásokra. Ők a kulcsemberek. Nehéz őket elcsábítani az álláspiacon és... Teljes cikk
Nem csak a mesterséges intelligenciához való alkalmazkodás függvénye, hogy versenyképesek maradunk-e a szakmánkban. Ahhoz, hogy naprakészek maradjunk... Teljes cikk
- Mind-Diák: Szakemberhiány? Nézz körbe a gyakornoki csapatodban 1 hónapja
- Coach képzések: ezek az akkreditált üzleti coach képzők 1 hónapja
- Újabb pályázati felhívást indítottak a kkv-k megerősítésére 1 hónapja
- Csapatépítés másképp – a társasjáték mint munkahelyi eszköz 2 hónapja
- Egyértelművé vált: egy jó szakma és a jó szakember is aranyat ér 2 hónapja
- Így csökkenhet a lemorzsolódás? - egyetemisták segítik a kistelepülésen élők pályaválasztását 2 hónapja
- Többszörös a túljelentkezés a Demján Sándor Program pályázataira 2 hónapja
- 75 ember indult el úgy reggel munkába, hogy már soha nem tért haza 2 hónapja
- Egymilliárd forintnyi támogatásról született már döntés a Demján Sándor Tőkeprogramban 2 hónapja
- A munkáltatók továbbra is tervezik gyakornokok felvételét, de a gyakornokság utáni állásajánlatok száma csökken 2 hónapja
- Több mint 1300 cég végezte el Nemzeti Innovációs Ügynökség innovációs tréningjét 2 hónapja